Hemmagjord kokosyoghurt – så här gör du!

Här får du tips på hur du enkelt kan göra din egen mjölkfria yoghurt på kokosmjölk, som är helt fri från både mjölkprotein och laktos.

Kokosyoghurt passar lika bra till frukost som till mellanmål, dessert och att ha i smoothies. Här får du tips på hur du enkelt kan göra din egen mjölkfria yoghurt på kokosmjölk, som är helt fri från både mjölkprotein och laktos. Precis som när man gör traditionell yoghurt, så tillsätter man bara bakteriekultur till kokosmjölken och låter den står framme i lagom temperatur.

Recept på hemmagjord kokosyoghurt 
För att göra din egen hemmagjorda kokosyoghurt behöver du kokosmjölk som grund. Populära kokosmjölksprodukter i detta sammanhang är Organic Coconut Milk från Santa Maria och The Creamier Coconut Milk från Santa Maria som är en extra krämig och lite fetare kokosmjölk. Välj en kokosmjölk efter personligt tycke och smak.

Du behöver också probiotikapulver eller probiotikakapslar, t.ex. Propbioplex som finns både i små och stora förpackningar. Du behöver cirka 1 kapsel probiotika per 2 dl kokosmjölk. Du delar kapseln och använder endast innehållet.

Om du önskar smaksätta din kokosyoghurt så behöver du även ingredienser för det. För en yoghurt med vaniljsmak kan du prova att tillsätta 1 kryddmått vaniljpulver per 3 dl kokosyoghurt. Du kan även söta din yoghurt med lite honung, agave eller annat sötningsmedel.

Detta behöver du:

  • Rumstempererad kokosmjölk
  • Probiotika
  • Eventuellt ingredienser för smaksättning

Så här gör du:
Det finns en mängd olika metoder man kan tillämpa för att fermentera yoghurt – här kommer två metoder som verkligen fungerar. Börja med att blanda ihop kokosmjölk och probiotikapulver i en burk och lägg därefter på locket lite löst. Locket ska inte vara helt stängt, utan det är viktigt att det får komma in lite luft. När du har kommit så här långt, har du två olika möjligheter:

1) Låt burken med yoghurtkultur stå varmt (40°C) över natten (10-12 timmar) för att få en färdig kokosyoghurt. Om du väljer denna metod så kan du ställa burken i en ugn som är uppvärmd till 40°C.
2) Låt burken med yoghurtkultur stå framme i rumstemperatur (24-48 timmar) för att få en färdig kokosyoghurt. I detta fall räcker det om burken står bredvid spisen eller på ett ställe där det är lite extra varmt.

När kokosyoghurten har fått en syrlig smak är den färdig att konsumera. Yoghurten kan förvaras i kylskåp upp till 3 dagar utan problem.

Fler probiotikaprodukter hittar du här.