Må bra i förkylningstider

Förebyggande åtgärder i förkylningstider
Det finns det en hel del förebyggande åtgärder man kan ta till för att slippa bli krasslig under förkylningstider. Förutom att undvika närkontakt med andra människor samt tvätta sig ofta och noggrant om händerna, kan man stärka kroppen med lite kosttillskott.

Läs gärna på mer om:

Andrographis

C-vitamin

Anti-V

D-vitamin

Probiotika

Kungsljus

 

Något som också kan vara bra att känna till är att förkylning beror på en virusinfektion och då hjälper inte antibiotika.

 


Allt material på www.nutrimera.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt (1960:729).
Detta innebär att all kopiering, försäljning, överlåtelse och överföring avseende både kommersiellt och icke-kommersiellt bruk är förbjudet utan skriftligt tillstånd från www.nutrimera.se.

Kortare citat från våra texter får användas med villkor att du länkar till den sida som du har tagit texten från. Om du vill använda dig av material från vår sida så är du välkommen att kontakta oss.

Detoxguide

Detoxguide – må bättre och bli piggare med detox
Detox betyder avgiftning och går ut på att man renar kroppen från olika toxiner (gifter), vilka antingen kan komma inifrån kroppen, eller utifrån. Många upplever att de får mer energi, ett bättre allmäntillstånd och en finare hy efter en detox.
Även om detox inte är en viktminskningsmetod, kan man även gå ner lite i vikt under en detoxkur.

Behöver du en detox?
Om för mycket gifter ansamlas i kroppen, så kan det uppstå olika fysiska symptom.
Svarar du ja på flera av dessa frågor, så kan det vara aktuellt med en detox:

  • Känner du dig ofta trött?
  • Har du ofta huvudvärk?
  • Är du ofta förkyld?
  • Har du dålig andedräkt?
  • Har du en oren hud?
  • Tömmer du tarmen mindre än en gång per dag?
  • Har du en illaluktande kroppslukt?
  • Är du ofta uppsvälld?
  • Äter du ofta socker i form av godis, bullar och vitt bröd?
  • Äter du ofta frysmat/färdigmat?
  • Dricker du mycket alkohol?
  • Använder du tobak regelbundet?
  • Har du ett stillastående jobb och/eller motionerar du mycket sällan?
  • Äter du läkemedel?
  • Har du amalgamfyllningar i tänderna?
  • Lever du nära luftföroreningar?

Undvik gifter och belastande ämnen
Under en detox ska man undvika gifter och andra belastande ämnen, så att kroppen har möjlighet att återhämta sig. Vissa toxiner är lättare än andra att undvika.
Exempel på gifter och belastande ämnen är:

  • Koffein
  • Nikotin
  • Alkohol (den lilla mängd som finns i örtextrakt behöver inte undvikas)
  • Socker
  • Transfetter
  • Bekämpningsmedel
  • Livsmedelstillsatser (färgämnen, konserveringsmedel etc.)
  • Läkemedel (t.ex. smärtstillande, hormonpreparat, cellgifter osv.)
  • Tandvårdsmaterial och vacciner (t.ex. kvicksilver)
  • Kemikalier i hushållsprodukter, rengöringsprodukter, kroppsvårdsprodukter etc.
  • Miljöföroreningar (t.ex. avgaser)

Födoämnesöverkänsligheter och skadliga mikroorganismer kan göra så att tarmen blir alltför genomsläpplig, vilket resulterar i att ämnen som under optimala förhållanden avlägsnas från kroppen via tarmen, passerar in i blodomloppet och gör så att levern får jobba extra hårt.  Om levern blir för belastad så kan detta resultera i symptom som bland annat trötthet, nedstämdhet, huvudvärk och hudproblem.

Hur går en detox till?
Under en detox utesluter man ämnen som belastar kroppen och konsumerar huvudsakligen ämnen som vitaliserar kroppen.
Även om de flesta huvudsakligen äter oupphettad mat under en detox för att få i sig så mycket näringsämnen som möjligt, så föredrar vissa en mellanväg där man även inkluderar måltider med upphettade födoämnen.
Hur länge man detoxar är individuellt. Vissa gör en juicedetox under 3-10 dagar, medan andra föredrar en längre detoxkur på 3-4 veckor, där man inkluderar hela födoämnen som ger lite tuggmotstånd.

Detta kan du äta (välj gärna ekologiska livsmedel):

  • Grönsaker
  • Rotfrukter
  • Frukt
  • Bär
  • Alger
  • Mandlar, nötter och frön
  • Groddar
  • Baljväxter (bönor, linser, ärter)
  • Matörter (bovete, quinoa, teff)
  • Drick örtte och grönt te
  • Vatten (gärna filtrerat)

Detta ska du undvika:

  • Alkohol
  • Kaffe
  • Nikotin
  • Socker
  • Transfetter
  • Livsmedelstillsatser
  • Halv- och helfabrikat
  • Spannmål
  • Sötsaker
  • Animaliska produkter (kött, fågel, fisk, ägg, mejeriprodukter)

Exempel på vad du kan äta
Ät gärna tre mellanmål per dag för att hålla blodsockret stabilt. I det fall man har ett mycket känsligt blodsocker, så kan man minska intaget av sockerhaltiga födoämnen såsom frukt och bär och inta en mjölkfri smoothie med vegetabiliskt protein.
Här kommer lite tips på vad du kan äta under en detox.

Frukost:

  • Grön drink med t. ex. Spirulina eller Chlorella
  • Smooothie med grönsaker, frukt eller bär som t. ex. Blåbär på Mandel-, Nöt- eller frömjölk
  • Chiapudding
  • Quinoa- eller bovetegröt med frukt och Mandel-, Nöt- eller frömjölk och bärpulver.
  • Örtte

Mellanmål:

  • Frukt
  • Bär
  • Grönsaksstavar
  • Mandlar eller Nötter
  • Frön
  • Avokado
  • Smoothie med Superfoods, t. ex.  Spirulina eller Chlorella
  • Färskpressad juice (ej koncentrat)
  • Örtte

Lunch och middag (upphettad och icke upphettad mat):

  • Sallad med dressing bestående av olja och vinäger
  • Soppor (broccolisoppa, grönsakssoppa, tomatsoppa)
  • Ångkokta grönsaker
  • Sallad med grönsaker, baljväxter eller matörter
  • Ugnsbakade grönsaker med olivolja
  • Wokade grönsaker med nötter eller frön
  • Böngryta med quinoa

Detoxprodukter
På marknaden finns även olika produkter som understödjer kroppens reningsprocess.  Detoxprodukterna kan förekomma som pulver, tabletter, kapslar eller flytande form, där många innehåller eller består av stödjande medicinalväxter (örter).
Olika detoxprodukter stödjer olika organ.



Lilla Detoxpaketet

Tarm:

Matsmältningskanalen: 

Lever/Galla:

Njurar:

Lymfa:

Tungmetaller:

              

Allmänna detoxtips:

1) Var inställd på utrensningssymptom
De första dagarna i en detox kan vara lite jobbiga och man kan må dåligt när gifterna lämnar kroppen. Det kan därför vara klokt att påbörja en detox när man ska vara ledig, förslagsvis en fredag om man inte jobbar helg.

2) Rensa skafferi och kylskåp från onyttigheter
Innan man påbörjar en detox är det bra att rensa ur kylskåpet och skafferiet på sådant som man inte ska äta och istället fylla på med sådant som man ska äta. På så vis är det lättare att inte falla för frestelser i form av onyttigheter.

3) Träna gärna, men undvik hårdträning
Att träna stödjer reningsprocessen, men under en detoxkur bör man ta det lite lugnare med träningen, framförallt i början av reningskuren. Promenader är att föredra framför högintensiv träning.

4) Lyssna på kropp och själ
Ge kroppen möjlighet till återhämtning såväl fysiskt som psykiskt. Förutom kosten, är det bra om man tar sig tid till avslappning, meditation och vila.

5) Få i dig tillräckligt med vatten
En vuxen människa behöver få i sig cirka 2,5 liter vatten varje dag från dryck och mat. Om man tränar hårt eller svettas mycket, behöver man få i sig ännu mer vatten. Vattnet ska helst vara kroppstempererat, d.v.s. omkring 36-37 °C. Drick helst filtrerat vatten och smaksätt gärna med citron eller ingefära.

6) Torrborstning ger extra effekt
Torrborsta kroppen dagligen för att stödja reningsprocessen.


Gästbloggare:
Beatrice Wicklund
www.beatricewicklund.com

 

Allt material på www.nutrimera.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt (1960:729).
Detta innebär att all kopiering, försäljning, överlåtelse och överföring avseende både kommersiellt och icke-kommersiellt bruk är förbjudet utan skriftligt tillstånd från www.nutrimera.se.
Kortare citat från våra texter får användas med villkor att du länkar till den sida som du har tagit texten från. Om du vill använda dig av material från vår sida så är du välkommen att kontakta oss.

5 kosttillskott för binjurarna


Binjurarna producerar stresshormoner

Binjurarna sitter som små mössor på binjurarna och producerar stresshormoner som adrenalin och kortisol.

När binjurar inte längre producerar korrekta mängder binjurehormoner minskar förmågan att orka med stress.
Efter långvarig stress har man ofta tömt sitt förråd på signalsubstansen serotonin, vilket då kan resultera i nedstämdhet, oro och sömnsvårigheter.

När binjurarna är i obalans kan man dessutom få ett försämrat immunförsvar.

Förutom att stressa mindre, finns det finns även olika medicinalväxter och kosttillskott som kan stödja binjurarnas funktion.

Läs gärna på mer om:

Cortrex

Adrenal Cortex

Adrenalow

AdrenaWhole


Allt material på www.nutrimera.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt (1960:729).
Detta innebär att all kopiering, försäljning, överlåtelse och överföring avseende både kommersiellt och icke-kommersiellt bruk är förbjudet utan skriftligt tillstånd från www.nutrimera.se.
Kortare citat från våra texter får användas med villkor att du länkar till den sida som du har tagit texten från. Om du vill använda dig av material från vår sida så är du välkommen att kontakta oss.

 

Kom tillrätta med en torr vinterhud


Under de kalla vintermånaderna kan huden bli extra torr och fnasig. Här är några av våra favoritprodukter för en torr vinterhud.

 

Ultra Rich Moisture Balm
Ekologisk multiprodukt som ger intensiv återfuktning för torr och stressad hud samt stödjer hudens naturliga barriärfunktion och skyddar den från uttorkning genom värme, kyla och vind, utan att blockera porerna. För ansikte och kropp.Ultra Rich Moisture Balm är 100 % ekologisk. Certifierad av Soil Association – det europeiska ekologiska certifieringskrav som har högst krav på produktens innehåll.

Jojobaolja
Ekologisk jojobaolja som fuktbevarar, mjukgör och skyddar en torr vinterhud. Går snabbt in i huden, utan att efterlämna en fet hinna. För ansikte och kropp.

Mandelolja
Ekologisk mandelolja som fuktbevarar, mjukgör och skyddar en torr vinterhud. Mandelolja är fetare än jojobaolja och absorberas inte lika snabbt av huden. För ansikte och kropp.

Omega Plus
Högkvalitativt kosttillskott innehållande essentiella fettsyror. Ger näring inifrån och ut.

 

Allt material på www.nutrimera.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt (1960:729).
Detta innebär att all kopiering, försäljning, överlåtelse och överföring avseende både kommersiellt och icke-kommersiellt bruk är förbjudet utan skriftligt tillstånd från www.nutrimera.se.

Kortare citat från våra texter får användas med villkor att du länkar till den sida som du har tagit texten från. Om du vill använda dig av material från vår sida så är du välkommen att kontakta oss.

Läckande tarm – så påverkas din hälsa!

Läckande tarm – en alltför genomsläpplig tarmslemhinna
Många hälsoobalanser beror på en skadad eller alltför genomsläpplig tarmslemhinna, så kallad läckande tarm.

Vad är läckande tarm?
En frisk tarmslemhinna fungerar som en skyddande barriär mellan tarminnehållet och blodomloppet, men under vissa omständigheter kan denna barriär skadas och bli alltför genomsläpplig. Denna ökade tarmpermeabilitet kallas även för läckande tarm.

Vid ökad tarmpermeabilitet, eller läckande tarm, så fungerar inte den skyddande tarmbarriären på ett tillfredsställande sätt. Istället för att bakterier, jästsvamp, osmält föda och andra skadliga ämnen passerar ut ur kroppen med avföringen kan de istället komma in i blodomloppet via tarmslemhinnan. Förutom att detta blir påfrestande för levern, så kan en alltför genomsläpplig tarmslemhinna även leda till en immunreaktion.

En skadad tarmslemhinna resulterar dessutom i att vi inte tar upp näringsämnena från födan och drycken vi konsumerar på ett optimalt sätt, vilket därmed kan resultera i näringsbrister och olika bristsymptom.

Exempel på hälsoobalanser och symptom associerade med en skadad tarmslemhinna:

  • Autoimmuna tillstånd (t.ex. Hashimotos tyreoidit, MS, reumatism, psoriasis)
  • Allergier (t.ex. födoämnesallergi, pollenallergi)
  • Neuropsykiatriska tillstånd (t.ex. ADHD och Aspergers syndrom)
  • Leverbelastning (t.ex. förhöjda levervärden, huvudvärk, trötthet)
  • Hudproblem (t.ex. eksem)
  • Nedstämdhet
  • Kronisk trötthet
  • Osteoporos (benskörhet)
  • Muskelkramper  (p.g.a. mineralbrist)
  • Nedsatt immunförsvar

Orsaker till läckande tarm:

  • Kostrelaterade orsaker som t.ex. celiaki eller mjölkproteinallergi alternativt överdriven sockerkonsumtion eller alkoholkonsumtion.
  • Förekomst av patogena mikroorganismer (t.ex. parasitinfektion) i tarmen och tarmdysbios (obalans i tarmfloran).
  • Näringsbrister, t.ex. vissa B-vitaminer och aminosyror (t.ex. L-glutamin).
  • Brännskador (näringsämnen som tarmen behöver är nödvändiga för läkningsprocessen).
  • Läkemedelsbehandling, framförallt NSAID (t.ex. ibuprofen), kortison och antibiotika.


Exempel på hur ett behandlingsupplägg kan se ut: 

  • Eliminera faktorer som orsakar läckande tarm*
  • Stöd matsmältningsfunktionen
  • Återställ en obalanserad tarmmikrobiota
  • Stöd tarmslemhinnan
  • Stöd levern

*Om detta inte är möjligt, t.ex. vid nödvändig läkemedelsbehandling, får man göra det bästa av situationen och stödja tarmslemhinnans integritet så gott det går.

Örter och kosttillskott vid skadad tarmslemhinna
Det finns en hel del medicinalväxter och näringstillskott som kan vara behjälpliga vid en läckande tarm.

Läs gärna på mer om:
Aloe Vera, Fo-Ti, Kanadensisk Gulrot och Ringblomma
Biotin (finns bland annat i Basic B-complex) och L-Glutamin.
Probiotika
Bitterörter
Schizandra och Gurkmeja


Gästbloggare:
Beatrice Wicklund
www.beatricewicklund.com

 

Allt material på www.nutrimera.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt (1960:729).
Detta innebär att all kopiering, försäljning, överlåtelse och överföring avseende både kommersiellt och icke-kommersiellt bruk är förbjudet utan skriftligt tillstånd från www.nutrimera.se.
Kortare citat från våra texter får användas med villkor att du länkar till den sida som du har tagit texten från. Om du vill använda dig av material från vår sida så är du välkommen att kontakta oss.